Kemahiran
Belajar Yang Cemerlang
Dalam
buku rujukan “Kemahiran Belajar”, diterbit oleh Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd,
tertulis kemahiran belajar merupakan kemahiran seumur hidup. Kemahiran ini
perlu dikembangkan kepada semua pelajar supaya mereka peka dengan teknik-teknik
pembelajaran yang berkesan. Dengan kemahiran ini juga, pelajar dapat mengenal
pasti kekuatan dan kelemahan dalam proses pembelajaran mereka dan seterusnya
boleh mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk memperbaiki sesuatu kelemahan.
Dalam menguasai kemahiran belajar,
terdapat beberapa eleman yang perlu difahami dan diteliti. Yang pertama, penetapan
matlamat diri dan akademik. Kita boleh merujuk kepada perkataan ‘SMART’, untuk memahami tentang konsep
penetapan matlamat diri dan akademik. Menurut pakar, matlamat SMART ini merupakan ciri-ciri yang
perlu ada dalam matlamat kita dan matlamat ini diamalkan oleh kebanyakan
organisasi dan syarikat seluruh dunia sebagai panduan dalam menetapkan sasaran
mereka. SMART adalah kata singkatan yang
terdiri daripada perkataan berikut: Specific
(terperinci), Measurable (boleh
diukur), Attainable (boleh dicapai),
Realistic (munasabah) dan Time-bound (mempunyai had masa
tertentu).
Kata yang pertama ini menekankan
pentingnya menetapkan target yang spesifik; benar-benar spesifik. Hindari
target yang terlalu umum atau kurang mendetail. Target harus jelas, dan
dipaparkan dengan bahasa yang lugas. Misalnya, tetapkan target seperti ini: “tingkatkan penjualan dari 500 menjadi 1000
buah apel dalam sehari” dan hindari “tingkatkan omset dari penjualan apel per-hari”. Untuk menetapkan tujuan yang
spesifik, kita harus menyampaikan seluruh harapan dan keinginan dengan
spesifik, mengapa hal ini penting, siapa yang akan terlibat, dimana akan
dijalankan, dan atribut apa saja yang penting.
Kata yang kedua menekankan
pentingnya kriteria yang digunakan untuk mengukur besarnya kemajuan yang dibuat
dalam mencapai target. Filosofi yang melatar-belakangi poin ini adalah: “Jika target tidak dapat diukur, mustahil
untuk mengetahui apakah kita telah membuat kemajuan dalam mencapai tujuan
akhirnya”. Mengukur kemajuan akan membantu kita untuk tetap berada dalam
jalur yang benar, menepati tenggat waktu, dan merasakan semangat dan euforia
ketika memperoleh hasil yang menggembirakan di setiap pencapaian yang membawa
mereka lebih dekat kepada tujuan.
Kata yang ketiga menekankan bahawa
target harus realistis dan dapat dicapai. Target tidak boleh dibuat terlalu
mudah, tapi juga tidak boleh terlalu sulit sehingga terasa mustahil untuk
dicapai. Target yang ditetapkan akan dapat dicapai jika kita telah menentukan
apa yang paling penting, lalu mampu membayangkan langkah-demi-langkah untuk
mewujudkannya. Untuk itu, kita akan mengembangkan perilaku, kemampuan,
keahlian, dan kapasitas finansial untuk mencapainya. Target
yang attainable akan menjawab pertanyaan seperti “Bagaimana target tersebut
akan dicapai?”
Kata keempat menekankan pentingnya
memilih target yang tepat. Target projek yang ditentukan harus bersifat
Realistis, jangan menentukan Target yang terlalu tinggi dalam waktu yang sangat
singkat. Harus mengetahui batas kemampuan untuk mencapai target proyek yang
ditentukan. Contoh Target yang tidak
realistik: maintenance (pemeliharaan) rutin Mesin Solder harus
diselesaikan dalam waktu 2 Jam, padahal kemampuan pekerja yang berjumlah 2
orang hanya mampu melakukannya dalam waktu 4 Jam. Jadi dapat dipastikan target
tersebut tidak akan tercapai karena tidak realistis.
Kata
kelima menekankan pentingnya menepatkan target dengan kerangka waktu,iaitu
memberikan deadline pencapaian target. Komitmen kepada deadline akan membantu kita
untuk tetap fokus menjalankan pekerjaan untuk memenuhi target tepat waktu, atau
bahkan lebih cepat. Ini adalah bahagian dari filosofi SMART yang melindungi
target dari serangan krisis sehari-hari yang biasa terjadi dalam organisasi.
Target dengan tenggat waktu akan menimbulkan urgensi.
Seterusnya, pengurusan masa.
Secara ringkasnya, perancangan jadual belajar melibatkan kemahiran mengurus
masa. Pelajar mestilah berupaya menjadualkan masa untuk belajar, beriadah,
bergiat dalam kegiatan kokurilkulum, menonton televisyen, dan sebagainya.
Zulkifli et. Al. (1993) menyatakan bahawa jadual waktu merupakan arah tuju dan
panduan pelajar belajar dengan lebih bersistematik. Tedapat beberapa kebaikan
dan kepentingan serta keutamaan pelajar akan perolehi sekiranya pelajar
menyediakan sebuah jadual waktu pembelajaran.
Antaranya ialah mereka akan dapat
menilai kembali apakah yang telah mereka lakukan. Mereka dapat menilai sama ada
aktiviti yang mereka lakukan itu memberi faedah atau tidak. Mereka juga dapat
menguruskan masa yang dipunyai dengan cara yang berkesan dan memberikan faedah
paling optimum. Kebanyakan aktiviti yang dirancang setiap hari juda dapat
dijalankan. Jadual masa yang ditetapkan dapat melatih mendisiplinkan pelajar
dalam menepati masa. Keadaan ini membolehkan merekan mengamalkan cara hidup yang lebih sempurna. Mereka juga
boleh mempelbagai aktiviti yang perlu mereka lakukan. Hal ini perlu dilakukan bagi menjamin mereka
menjadi orang yang serba boleh.
Dalam pada itu, penyediaan jadual
waktu pembelajaran yang sistematik akan mendorong ke arah pencapaian kejayaan
yang cemerlang dalam bidang yang mereka ceburi, baik kehidupan dunia atau
akhirat. Amalan suka bertangguh untuk melakukan sesuatu tugas atau aktiviti
yang lebih digemari dan mengabaikan pula aktiviti lain yang berguna dapat
dielakkan. Penyediaan jadual waktu dapat menyedarkan diri pelajar cara mengurus
masa yang berkesan. Pelajar turut dapat mengimbangkan pembahagian masa terhadap
pelbagai jenis aktiviti yang akan dilakukan melalui jadual masa yang
disediakan.
Selanjutnya, mengenali gaya
pembelajaran kendiri juga amat penting dalam kemahiran belajar. Kajian
lepas menjelaskan untuk membolehkan seseorang pelajar belajar dengan lebih
berjaya. Pelajar berkenaan perlu didedahkan dengan pelbagai model dan teknik
pembelajaran. Malangnya, Sarena Abdul Karim ( 2003 ) menyatakan bahawa sistem
pendidikan di Malaysia masih kurang menekankan aspek teknik belajar secara
formal . Menurutnya lagi, kebanyakan pelajar mempelajari teknik atau kemahiran
belajar seara kebetulan, tidak langsung atau terikut-ikut dengan rakan sebaya.
Padahal, setiap pelajar belajar
dengan cara dan gaya pembelajaran yang berbeza antara satu sama lain. Kesemua
perbezaan tersebut boleh dilihat dalam beberapa gaya pembelajaran yang telah
dikemukakan oleh para penyelidik sebelum ini. Berikut adalah diantara model
pembelajaran yang menyatakan perbezaan gaya pembelajaran antara setiap
individu, iaitu Model gaya pembelajaran Dunn dan Dunn. Selain itu, Model gaya
pembelajaran Honey dan Mumford. Akhir sekali, Model gaya pembelajaran Kolb.
Menurut Dunn dan Dunn(1978),
perbezaan atau variasi seseorang individu dengan norma kumpulan, sama ada dalam
sifat kognitif, emosi, fizikal, moral, tingkah laku, sosial atau bakat
sememangnya wujud dalam sesebuah kumpulan. Perbezaan dalam diri individu boleh
dikesan berkait dengan aspek perkembangan fizikal, mental, emosi, dan sosial.
Akibatnya setiap pelajar mempunyai kepelbagaian dan kecenderungan gaya, strategi
belajar yang berbeza dan kadar pembelajaran yang berlainan. Ada pelajar
mempunyai gaya pembelajaran yang dominan, ada pula yang menggunakan gaya
belajar yang berbeza dan perlulah disesuaikan mengikut persekitaran.
Dunn dan Dunn mendapati gaya
pembelajaran boleh dikategorikan kepada lima iaitu persekitaran, emosi,
sosiologi, fizikal dan psikologi.
Beliau menyatakan bahawa gaya pembelajaran merupakan kaedah seseorang menumpu,
memproses, menyerap, dan mengingat maklumat dan kemahiran yang baru dan sukar.
Model gaya pembelajaran Dunn dan Dunn adalah berdasarkan prinsip-prinsip
berikut: Kebanyakan individu mampu dan boleh belajar. Setiap individu mempunyai
gaya pembelajaran tertentu. Gaya pembelajaran individu akan bertindak balas
dengan iklim, sumber dan pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang dapat
diseseuaikan dengan gaya pembelajaran seseorang itu akan dapt mengoptimumkan
proses pembelajaran.
Berikut ini dibincangkan aspek
pembelajaran dari segi persekitaran yang dikemukakan oleh Dunn dan Dunn. Yang
pertama, Cahaya. Menurut Dunn dan Dunn, terdapat invidu yang memerlukan
persekitaran yang terang semasa belajar. Seterusnya, Bunyi. Menurut kajian Dunn
dan Dunn, terdapat individu yang memerlukan bunyi seperti muzik di persekitaran
mereka semasa belajar. Yang ketiga, Suhu. Setiap individu mempunyai tindak
balas yang berbeza terhadap suhu persekitaran. (Dunn dan Dunn ) Akhir sekali, Reka
bentuk. Menurut Garger (1985), gaya
pembelajaran individu ditentukan oleh personaliti individu yang berbeza.
Selain itu, dibincangkan pula aspek emosional yang dikemukakan oleh Dunn dan Dunn.
Yang pertama, Motivasi. Motivasi
merupakan daya penggerak utama yang menjamin kejayaan seseorang dengan
kecenderungan menyeluruh untuk bertindak pada masa tertentu. Seterusnnya,
Kecekalan. Kecekalan penumpuan yang tinggi bagi seseorang pelajar akan dapat
membantu pelajar berkenaan dalam masa tempoh yang panjang. Yang ketiga,
Tanggungjawab. Setiap individu yang ingin berjaya dalam belajar perlulah tekun
dan bertanggungjawab. (Bell, 1972). Akhir sekali, Struktur. Arahan yang jelas
dan berstruktur dapat mendorong pelajar untuk belajar dengan lebih berkesan,
namun terdapat juga pelajar yang suka belajar dengan gaya bebas.
Selanjutnya, dibincangkan pula aspek
pembelajaran dari segi ransangan sosiologi. Rangsangan sosiologi terdiri dari
elemen-elemen seperti diri sendiri, berpasangan, berkelompok atau dengan rakan
sebaya atau orang dewasa. Segi ransangan fizikal pula terdiri daripada elemen-
elemen seperti persepsi, makanan, minuman, waktu belajar, dan pergerakan. Akhir
sekali, rangsangan psikologi. Rangsangan psikologi terdiri daripada elemen –
elemen yang berikut, iaitu analitik/global, impulsif/ reflektif dan dominan
otak kiri / dominan otak kanan.
Model gaya pembelajaran Honey dan
Mumford (1992) mendefinisikan gaya pembelajaran sebagai penerangan ke atas
sikap dan tingkah laku individu yang mengamalkannya. Honey dan Mumford
membahagikan gaya pembelajaran kepada 4 kumpulan iaitu aktivis, reflektif,
teoris dan pragmatis. Aktivis mempunyai sikap tidak sabar, perasaan ingin tahu
yang tinggi, bergerak pantas dan capat membalas, gemar pengalaman baru, penuh
semangat, fleksibel, model intrinsik dan KBKK.
Individu yang berjenis reflektif
pula suka mentafsir dan menilai sesuatu perkara, suka mencari hakikat sebenar,
sikap berhati-hati, pendengar yang baik, kerja yang sistematik dan tidak
terburu-buru membuat keputusan. Individu yang berjenis teoris memiliki fikiran
rasional dan logikal, sikap berdisiplin, kurang kreatif, suka bentuk hipotesis,
suka mengesan sebab dan akibat serta suka mengkaji fenomena yang berlaku. Akhir
sekali, individu yang berjenis pragmatis. Mereka yang berjenis pragmatis
mempunyai sikap praktikal, pentingkan bukti dan hakikat, percaya perkara yang
dapat dilihat, utamakan kegunaan dan penggunaan, lebih bersifat ekspresif
daripada kreatif serta suka membuat perbandingan.
Yang terakhir, Model gaya
pembelajaran Kolb. Kolb telah membahagikan gaya pembelajaran yang digunakan
oleh pelajar kepada 4 kategori, iaitu imaginitif dan kreatif, teori analisis,
praktik, dan intuitif dinamik.
Strategi meningkatkan ingatan
juga penting dalam kemahiran belajar. Kita boleh meningkatkan daya ingatan
dengan mengetahui prinsip asas otak manusia dan bagaimana manusia ingat dan
lupa. Ingatan bermaksud kebolehan memanggil balik atau menyebut dan menulis
fakta dan kejadian yang berlaku selepas beberapa lama. Jenis ingatan terbahagi
kepada dua bahagian iaitu ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang. Mengingat
ialah proses pembelajaran yang berkaitan dengan kefahaman dan penggunaan deria
dengar dan deria lihat dengan baik.
Teknik mengingat ini boleh menolong
membaiki ingatan. Teknik ingatan merangkumi beberapa kaedah. Antaranya,
mneomonik. Mneomonik berasal aripada perkataan Greek mnemon yang bermaksud
berfikir. Mneomonik ini dibahagikan kepada Mneomonik kata gentian, Mneomonik
anekdot, Mneomonik lokasi dan Mneomonik rantaian. Seterusnya, lokus turut
merupakan salah satu teknik mengingat. Perkataan lokus ini bermakna tempat.
Kaedah lokus adalah mengaitkan bahan ingatan dengan suatu tempat yang dikenali.
Akhir sekali teknik mengingat Chunking. Teknik yang mengumpul beberapa butir
maklumat yang tidak berkaitan menjadi satu kumpulan mengikut keseragaman
tertentu.
Akhir sekali. kemahiran belajar juga
merangkumi perancangan jadual belajar. Penyusunan jadual waktu yang
sesuai akan membantu pelajar mencapai
tujuan mereka belajar. Elemen-elemen yang perlu mereka pertimbangkan adalah
berikut: Tentukan tujuan dan objektif penyediaan dan kegunaan jadual itu.
Fikirkan aktiviti yang dilakukan sesuai dengan tujuan dan objektif yang
dinyatakan. Berikan keutamaan kepada aktiviti yang akan dilakukan pada pagi,
petang dan malam sebagai seorang pelajar. Utamakan mata pelajaran yang dianggap
susah atau kurang diminati. Susun mata pelajaran yang perlu diulang kaji
sebaiknya supaya tidak mengelirukan. Jangan lupa masa rehat. Jenis jadual waktu
perlu disediakan.
Jenis – jenis jadual termasuklah
jadual waktu semester (rancangan untuk aktiviti satu semester ), jadual waktu
mingguan ( rancangan untuk aktiviti seminggu ) dan jadual waktu harian
(rancangan untuk setiap hari). Antara bahan utama yang boleh dijadikan panduan
untuk menyediakan jadual waktu semester ialah takwim IPT. Bagi menyediakan
jadual waktu mingguan dan harian, aktiviti yang dimasukkan mesti sesuai dan
selaras dengan aktiviti pembelajaran pada minggu tersebut. Dalam penyediaan
jadual waktu, masa lapang perlu dimanfaatkan. Biasanya, lebihan masa
disia-siakan sahaja padahal dapat dimanfaatkan oleh seseorang pelajar.
Menurut buku rujukan “Kemahiran
Belajar”, diterbit oleh Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd, belajar bukanlah
sesuatu yang mudah tetapi bukanlah sesuatu yang terlampau susah. Seandainya
kita dapat menguasai kemahiran belajar dengan cemerlang iaitu melalui penetapan
matlamat diri dan akademik, pengurusan masa yang baik, mengenali gaya
pembelajaran kendiri, mengunakan strategi meningkatkan ingatan dan perancangan
jadual waktu yang sesuai, pasti kita dapat mencapai matlamat belajar kita
seterusnya mencapai kejayaaan dalam kehidupan kita.
No comments:
Post a Comment